W ramach nadrobienia komunikacji.
Pokażemy Wam inicjatywy i działania jakimi zajmował się poprzedni Zarząd.
Było to m.in.:
– wniesienie skargi do Prezesa i Zarządu TVP na mobbing oraz sposób zatrudniania i rozliczania pracowników postprodukcji. Początkowo zarząd TVP próbował “zamieść sprawę pod dywan”, ale ponowiliśmy skargę do nowego Prezesa i tym razem nasza interwencja odniosła pozytywny skutek. Relacje pomiędzy kierownictwem a pracownikami uległy poprawie. Podniesiono także obowiązujące stawki godzinowe. Trwają dalsze negocjacje, czemu z uwagą się przyglądamy.
– złożyliśmy dwa wnioski do NIK o kontrolę w PISF z uwagi na jaskrawe nieprawidłowości
w rozliczaniu przyznanych dotacji. Ludzie postprodukcji nie dostawali wynagrodzeń za swoją pracę, producent nie ponosił z tego tytułu żadnych konsekwencji, a produkcje dalej były dotowane ze środków Instytutu.
NIK pisemnie poinformował Gildię o wszczęciu postępowania i dołączeniu naszego wniosku do akt sprawy.
– w ramach wsparcia dla jednego z Członkòw naszej Gildii zajęliśmy stanowisko w sporze sądowym i przygotowaliśmy ekspercką opinię.
– Jesteśmy sygnatariuszem listu SFP-ZAPA do Prezesa Rady Ministrów w kluczowej dla wielu artystów w Polsce sprawie tantiem z internetu/streamingu. Przypominamy, że jesteśmy jedynym krajem EU, którego rząd nie wprowadził regulującej m.in. tą kwestię dyrektywy “ACTA II”, na co miał czas do końca marca 2021 r
– Nasz delegat stale uczestniczy i monitoruje działania wokół powstającej Ustawy o Statusie Artysty Zawodowego.
– Rozpoczęliśmy rozmowy z mecenas Moniką Gromotowicz w celu zapewnienia pomocy prawnej naszym Członkiniom i Członkom. Wkrótce każda zrzeszona w naszej Gildii osoba będzie mogła liczyć na opiekę prawną w szeregu spraw związanych z postprodukcyjnym życiem zawodowym.
– Zadeklarowaliśmy oficjalne wsparcie Związkowi Zawodowemu Pracowników TVN.
– Zadeklarowaliśmy oficjalną współpracę z nowo powstałym Związkiem Zawodowym Filmowców ZZF.
– Opracowaliśmy Listę Dobrych Praktyk – dokument porządkujący zasady na linii zleceniobiorca – zamawiający w sektorze postprodukcji. Mamy zamiar stopniowo wdrażać w życie ten dokument.
– Wzięliśmy udział w dwóch konferencjach zorganizowanych przez ZZF dotyczących regulacji warunków pracy w przemyśle filmowym.W konferencjach uczestniczyli przedstawiciele najważniejszych organizacji zawodowych pracowników filmu, stowarzyszenia producentów oraz KIPA.
Oba te spotkania pozwoliły po raz kolejny zaznaczyć wagę naszego wkładu w proces powstawania filmu i podkreślić, że wypracowanie wspólnego stanowiska środowiska filmowców nie może obyć się bez uwzględnienia potrzeb ludzi zajmujących się postprodukcją.
– Udzieliliśmy jednoznacznego poparcia staraniom grupy Script Continuity Supervisor w kierunku zdefiniowania tej grupy jako nowej, samodzielnej profesji, doceniając jej znaczenie dla jakości pracy reszty postprodukcji (do tej pory “skrypterki” były postrzegane jako sekretarki planowe).
– Wsparliśmy akcję dla filmowców ukraińskich organizowaną przez Polską Akademię Filmową. Polska Akademia Filmowa otrzymała nagrodę II kongresu ESG – liderzy zrównoważonego rozwoju.
– Zajęliśmy jednoznacznie negatywne stanowisko w sprawie odcięcia finansowania bazy Film Polski – filmpolski.pl (filmowa baza danych Biblioteki PWSFTviT) przez Ministerstwo Kultury. Protestujemy przeciwko decyzji zagrażającej istnieniu tego jedynego w swoim rodzaju repozytorium wiedzy o filmowych twórcach i ich pracy.
– Wyraziliśmy poparcie dla reżyserek i reżyserów castingu, co zaowocowało powołaniem przez nich własnej gildii.
– Prowadziliśmy korespondencję w kwestiach żywotnych dla naszego środowiska z PISF.